Akira Kosemura

Akira Kosemura | ‘Manon’ | Schole Records | 2012
Akira Kosemura es un músico japonés que vive en Tokio y estudió piano. Trabaja en el campo de la música electrónica, componiendo música para medios publicitarios y dirige Schole, sello que reúne a jóvenes artistas que cultivan el folk, avant pop y electrónica.
Comenzó en 2005 con apariciones en varios compilados y luego la edición del EP ‘In A Distant Forest Somewhere’ [Monotonik, 2006].
‘Manon’ es un CD doble –sexto en la carrera de Kosemura– en la que compuso, arregló y produjo la música de la obra de teatro danza ‘Manon’, que tiene dos actos. La coreografía y dirección están a cargo de Kimiho Hulbert y se basa en el trabajo del escritor francés del siglo XVIII, *Manon Lescaut*.
Kosemura se acompaña de un ensamble de siete músicos en instrumentos de cuerda, viento, percusión y voz. Él toca el piano, teclados, piano de juguete y realiza programación de sonidos.
‘Manon’ incluye varias piezas de música clásica con piano, cuerdas y vientos, otras de carácter electrónico y canto, ritmos jazzísticos y tratamientos de programación de sonido.
Revisar el video con extractos de la obra ‘Manon’ da cuenta de cómo la música y los movimientos plásticos de los bailarines se van acoplando. Se hace necesario mirar las imágenes, pues la música se concibe a partir de una obra con sutiles movimientos corporales.
‘Prologue’ abre el primer acto con la voz lánguida de Shaylee, y ‘Amiens’ evoca una pieza de baile francés con el acordeón de Rie Yoshihara y el violín de Mika Shirasawa, que despliegan belleza y romanticismo.
‘Innocent Children’ contiene un ritmo latino con percusión y marimba a cargo de Izumi Misawa, y la monocorde guitarra de Muneki Takasaka.
Luego vienen las piezas de solo piano de Kosemura en ‘Death of Sorrow’, ‘First Love [Light Dance]’ y ‘Alone for the First Time’, de elegante factura.
En ‘Invasion of the Dark’ y ‘Holy Place & Manon’ se combinan tratamientos electrónicos y sonidos de cuerdas. ‘Promise’, con piano y violín, tiene la atmósfera de una banda sonora de una película dramática. En una línea distinta, ‘Lies and Betrayal’ muestra bases rítmicas electrónicas y ‘Lies and Between’ es otra pieza minimalista de piano. Cierra ‘Silence to Capture’, con abstracciones electrónicas.
En el segundo acto también están presentes las piezas de piano y electrónica. ‘Playground of Justice’ nos trae nuevamente los ritmos latinos de Brasil, y ‘Nightmare’ el glitch. Cierra este acto ‘Vision of a Dream’, un dúo de violín y violonchelo [Haruka Hitomi].
Este disco nos muestra la versatilidad de facetas del músico japonés, donde se encuentran la sutileza, la abstracción y lo rítmico.
www.scholecultures.net
Guillermo Escudero
Julio 2012
Akira Kosemura | ‘Manon’ | Schole Records | 2012
Akira Kosemura is a Japanese musician who lives in Tokyo and is classical piano trained and works in the electronic music field, composing music for media and founded Schole, a label that brings together young artists who cultivated folk, avant pop and electronics.
He started in 2005 with several compilation appearances and the release of ‘In A Distant Forest Somewhere’ EP [Monotonik, 2006].
‘Manon’ is a double-CD release – sixth in Kosemura’s career – in which he composed, arranged and produced the music for the dance theater production ‘Manon’, which is in two acts. It’s choreographed and directed by Kimiho Hulbert and is based on the work of 18th Century French writer, *Manon Lescaut*.
Kosemura is accompanied by an ensemble of seven musicians on stringed instruments, wind, percussion and voice. He plays piano, keyboards, toy piano and performs programming.
‘Manon’ includes several pieces of classical music with piano, strings and winds, others with an electronic character and vocal, jazzy rhythms and sound programming.
The video with excerpts of ‘Manon’ shows how music and the artistic movements of the dancers are engaging. It is necessary to look at the pictures because the music is conceived from a work with subtle corporal movements.
‘Prologue’ opens the first act with the melancholic vocal by Shaylee. ‘Amiens’ conjures up a French dance piece with accordion by Rie Yoshihara and violin by Mika Shirasawa that deploy beauty and romanticism.
‘Innocent Children’ contains a Latin beat with percussion and marimba by Izumi Misawa and a monochord guitar by Muneki Takasaka.
Then come the piano solo pieces by Kosemura on ‘Death of Sorrow’, ‘First Love [Light Dance]’ and ‘Alone for the First Time’ with an elegant feeling.
In ‘Invasion of the Dark’ and ‘Holy Place & Manon’, electronic treatments and string sounds are combined. ‘Promise’, with piano and violin, has the atmosphere of a drama film. In a separate line, ‘Lies and Betrayal’ features an electronic beat and ‘The Lines and Between’ is another minimal piano piece. Closes with the abstract electronics of ‘Silence to Capture’.
In the second act there are also piano and electronic pieces. ‘Playground of Justice’ brings back Brazilian Latin rhythms, and glitch appears in ‘Nightmare’. The act closes with ‘Vision of a Dream’, a duet for violin and cello [Haruka Hitomi].
This album shows the versatility of the Japanese musician’s facets, where subtlety, abstraction and rhythm coexist.
www.scholecultures.net
Guillermo Escudero
July 2012