São Paulo Underground

São Paulo Underground, «Sauna, Um, Dois, Tres», Aesthetics, 2005
São Paulo Underground, ‘Sauna, Um, Dois, Tres’, Aesthetics, 2006
Rob Mazurek, cornetista y laptopista de Chicago y miembro de Mandarine Movie, Isotope, Chicago Underground y Exploding Star Orchestra, ahora transplantado a Manaos, Brasil, emerge con un nuevo proyecto junto al músico brasilero Mauricio Takara en programación y batería que está detrás de Hurtmold y de su propio proyecto M. Takara.
Este disco recibió la contribución de Hurtmold, Marcos Axe, Tiago Mesquita, todos ellos músicos de São Paulo, así como de Wayne Montana y Damon Locks de The Eternals, Josh Abrams y Chad Taylor de Town & Country.
«Sauna, Um, Dois, Tres» es mitad estructurado y mitad improvisado, con algunas composiciones de Chad Taylor, especialmente en la percusión africana. En general, aquí podemos encontrar free-jazz, con procesamientos vía computador, dub y música brasilera.
En «Pomparal», la corneta de Mazurek irrumpe muy procesada para luego tomar su propio vuelo de libre improvisación.
La experimentación en «Balão de gás» muestra en un principio como unas notas digitales disonantes comienzan a mezclarse con una sesión rítmica carnavalesca, para finalizar con un oscuro fondo ambiental de teclados.
Este disco deja entrever, aparte de la calidad musical del dúo, una interesante escena de vanguardia en São Paulo.
Sitio de interés: www.aesthetics-usa.com
Texto: Guillermo Escudero
Mayo 2006
São Paulo Underground is the new electro-jazz project of Chicago cornetist Rob Mazurek (Mandarine Movie, Isotope, Chicago Underground and Exploding Star Orchestra), who is presently relocated in Manaus, Brazil, and Brazilian drummer and electronic musician Mauricio Takara of post-rockers Hurtmold.
The duo’s sound is further enhanced by the participation of São Paulo musicians Marcos Axe and Tiago Mesquita, as well as the collaboration of Wayne Montana and Damon Locks of The Eternals, and Josh Abrams and Chad Taylor of Town & Country.
‘Sauna, Um, Dois, Tres’, an amalgam of arranged and improvised moments, features compositions by Chad Taylor for African percussion.
Cross-pollinating whorls of free jazz skronk, electronica, post-rock, dub and Brazilian musical forms come to life under the momentum of computer manipulation.
On ‘Pombaral’, the dark, elephantine form of Mazurek’s heavily-processed cornet erupts in full swing before giving rise to pellucid flights of improvisation.
Initial bursts of colliding noises are quickly overtaken by disjointed carnival rhythms, the whole petering out into a dark miasma of synthesizers on ‘Balão de Gás’.
Glimpses of the duo’s experimental genius and São Paulo’s musical flamboyancy can be caught throughout the record.
Link of interest: www.aesthetics-usa.com
Text: Francisca Monsalve & Guillermo Escudero
Translation: Francisca Monsalve
May 2006