Current 93

Current 93, “Black Ships Ate The Sky”, Durtro, 2006
Es curioso que ahora varios medios estén ensalzando el trabajo de David Tibet, quien ya hace 25 años viene entregando su música. Fue miembro de Psychic TV, 23 Skidoo y fundador de Dog’s Blood Order. También colaborador frecuente en los discos de Nurse With Wound y en varios trabajos de Coil y Death In June.
Comenzando este milenio Tibet se convirtió al Catolicismo, enfrentó de cerca la muerte después de sufrir una seria enfermedad, la muerte de su padre, unos años más tarde el accidente mortal que cobró la vida de Jhon Balance [Coil] y el colapso de Serpent World que distribuía sus discos y otros artistas como los mencionados más arriba.
Tibet ha estado siempre fascinado por los textos bíblicos, en los signos del bien y el mal. Para “Black Ships Ate…” se inspiró en un sueño en el que los barcos negros surcaban el cielo anunciando la venida del anticristo y la segunda venida de Cristo.
Para llevar a cabo esta empresa Tibet reunió a sus amigos e importantes artistas como Ben Chasny [Six Organs Of Admittance/Comets Of Fire], Michael Cashmore [otrora como Nature and Organisation], Steven Stapleton, John Contreras, Al Cisneros [OM], Colin Potter, William Basinski, Shirley Collins [una de los íconos de la canción en Inglaterra], Cosey Fanni Tutti [Chris & Cosey], Baby Dee y Marc Almond, entre otros.
Gran parte de la música está compuesta por Ben Chasny y Michael Cashmore y todos los textos son de Tibet excepto “Idumaea” de Charles Wesley.
Abre este álbum Marc Almond cantando “Idumaea” con una solemne interpretación, tratándose también de un himno del Siglo XVIII. Le sigue “Sunset [The Death Of Thumbelina]” con la voz de Tibet y el chelo apretado e inconsolable de John Contreras. La primera poesía de “Black Ships… In The Sky” anuncia los tormentos de esos barcos negros, continúa Tibet con “Then Kill Cæsar” y los males del anticristo. La carraspeada voz de Bonnie ‘Prince’ Billy insinúa una nueva versión de “Idumaea” junto a bellos acordes de banjo. Tibet continúa narrando su historia a través de monocordes que van hilvanando las historias del final del mundo, de la salvación.
Una bella interpretación hace de “Idumaea” Baby Dee con su gutural voz, además de celestiales acordes y sobrios pasajes de chelo. Este es un momento para sentirlo, tocarlo y que quede detenido en el tiempo. Es intenso, posee silencios, es simplemente magnífico.
Nuevamente “Idumaea”, esta vez con la dulce voz de Clodagh Simonds [Mike Oldfield] con coros y harmonio que presenta una música en clave folk y como si tratara de un canto religioso. En “Black Ships Were Sinking Into Idumaea”, Tibet aparece con una voz angustiosa que se esconde por momentos en el trasfondo, también aparece manipulada, borrosa, en un contexto teatral y, de tanto en tanto, Cashmore flirtea con una guitarra distorsionada y emerge la música de Chris Carter y Cosey Fanni Tutti eleva su voz susurrante sobre una línea de teclado espectral. Antony [de Antony and The Johnsons] pone su voz trémula al servicio de “The Beautiful Dancing Dust”. Un clamor desesperado lanza Tibet en el tema que da título a este álbum, mientras sostiene un riff de guitarra potente y seco. Shirley Collins y su dulce y frágil voz y un harmonio ponen en “Idumaea”, el sello final a un disco lleno de poesía desesperada y también esperanzadora.
www.durtro.com
Guillermo Escudero
Abril 2007
It’s peculiar but some musical media are praising the work of David Tibet who already has 25 years delivering his music, former member of Psychic TV, 23 Skidoo and also the founder of Dog’s Blood Order.
Frequently collaborates in the Nurse With Wound albums and makes several appearances in the works of Coil and Death In June.
Early in the millennium Tibet faced death after suffering a serious disease, the passing of his father, the fatal accident of Jhon Balance [Coil], the collapse of Serpent World distribution which carried Tibet’s Durtro label and also of the above mentioned artists, and converted to Catholicism. Tibet has always been fascinated by the Biblical texts, in the signs of good and evil.
‘Black Ships Ate…’ was inspired by a dream that Tibet had in which the black ships furrowed our skies announcing the antichrist coming and the second coming of Christ.
In order to carry on this enterprise he reunited his friends and renowned artists as Ben Chasny [Six Organs Of Admittance/Comets Of Fire], Michael Cashmore [former member of Nature and Organisation], Steven Stapleton, John Contreras, Al Cisneros [OM], Colin Potter, William Basinski, Shirley Collins [one of the great English voices], Cosey Fanni Tutti [Chris & Cosey], Baby Dee and Marc Almond, among others.
Most of the music was composed by Ben Chasny and Michael Cashmore and all the texts are of Tibet except ‘Idumaea’ by Charles Wesley.
Marc Almond opens the album with ‘Idumaea’ and gives a solemn interpretation, being also a Century XVIII hymn. Then it follows ‘Sunset [The Death Of Thumbelina]’ with Tibet’s on vocals and John Contreras’s tight and inconsolable cello. The first poetry of ‘Black Ships… In The Sky’ announces the torments of those black ships, and Tibet continues with ‘Then Kill Caesar’ and the evils of the antichrist. Bonnie ‘Prince’ Billy’s voice insinuates a new version of ‘Idumaea’ along with beautiful banjo chords. Tibet continues narrating his story through monochords that weave threading histories of the end of the world, and salvation.
A beautiful interpretation of ‘Idumaea’ makes Baby Dee with her guttural voice, furthermore celestial chords and sober cello passages. This song is for feeling it, touching it, and for contemplation. It’s intense, it has silence, and it’s simply brilliant.
And now comes a new version of ‘Idumaea’, this time with the sweet voice of Clodagh Simonds [Mike Oldfield] with choirs and harmonium shaping a folk music as if would be a religious song. On ‘Black Ships Were Sinking Into Idumaea’ Tibet appears with a distressing voice that hides per moments in the background, and whilst Cashmore flirts a distorted guitar and a manipulated voice of Tibet sounds very theatrical, in as much music emerges from Chris Carter, and Cosey Fanni Tutti elevates her whispering voice on top of a spectral keyboard line. Antony [of Antony and The Johnsons] puts his tremulous voice on ‘The Beautiful Dancing Dust’. A desperate outcry launched Tibet on ‘Black Ships Ate The Sky’, whilst a powerful guitar riff keeps immutable. Shirley Collins and her beauty and fragile voice along with an harmonium puts on ‘Idumaea’ the final seal of this desperate and also hopefulness poetic album.
www.durtro.com
Guillermo Escudero
April 2007