Jean-Louis Huhta

Jean-Louis Huhta, “Halfway Between The World and Death”, Slottet, 2007
Jean-Louis Huhta es un músico sueco que tiene una discografía consistente en cuatro álbumes, con una buena cantidad de colaboraciones, apariciones en compilados, mezclas y remezclas y posee varios proyectos de ruido Audio Laboratory y la banda de rock Skull Defekts, el dúo de techno-dub Brommage Dub junto a Jesper Dahlbäck y en el trío Ocsid, junto a Carl Michael Von Hausswolff [artista sonoro entrevistado en loop] y el otrora bajista de Wire Graham Lewis. Además participa en The Stonefunkers y Lucky People Center.
Las canciones en “Halfway Between The World and Death” tienen una carga emocional cercana a la melancolía. Me parece estar escuchando a ratos las facetas acústicas de Echoe and The Bunnymen o The Cure, combinado con el sonido de Minimal Compact. Quizá esta influencia provenga de su participación en los ’80 en la banda de post-punk Cortex. La atmósfera ochentena se deja apreciar en gran parte del álbum. También en otros momentos la corriente glitch tiene ascendencia en aquellos temas de ruido digital.
En cualquier caso, la mezcla de estilos es interesante. Quizás así define a este disco como sorpresivo y atractivo. Nada más escuchen «Each Day» y se darán cuenta de que hablo.
www.slottet.eu y http://myspace.com/jeanlouishuhta
Guillermo Escudero
Julio 2007
Jean-Louis Huhta, ‘Halfway Between The World and Death’, Slottet, 2007
Jean-Louis Huhta is a Swedish artist who plays a key role in the alternative music scene in Sweden. His discography consist in four albums, with an important number of collaborations, compilation appearances, mixes and remixes and run several projects like Audio Laboratory, the rock band Skull Defekts, the techno-dub duo Brommage Dub alongwith Jesper Dahlbäck, member also of the Ocsid trio, together with Carl Michael Von Hausswolff [sound artist interviewed on loop] and Graham Lewis former bassist for Wire. In addition he participates in The Stonefunkers and Lucky People Center.
The songs on ‘Halfway Between The World and Death’ have a feeling close to melancholy. Sometimes seems to me to be listening the acoustic facets of Echoe & The Bunnymen or The Cure, blending the sound of Minimal Compact. Perhaps this influence comes from his participation in the early 80s post-punk band Cortex. The eighties atmosphere is appreciated almost in the whole album. Also at other moments the glitch genre has an ancestry in those tracks of digital noise.
However, the mixture of styles is interesting. Perhaps thus it defines an astonish album and attractive like. Just listen ‘Each Day’ and you will find out why.
www.slottet.eu and http://myspace.com/jeanlouishuhta
Guillermo Escudero
July 2007