Ilyas Ahmed

Ilyas Ahmed nació en Karachi, Pakistán y creció en Nueva Jersey, y ahora reside en Portland, Oregon.
Influenciado por la música de Coltrane, The Velvet Underground, John Fahey, Derek Bailey, Richard Bishop y la música india y oriental en la línea de Ravi Shankar, libros de música y discos, Ahmed tomó la guitarra y autoeditó algunos discos a partir de 2005. Time-Lag Records editó Century Of Moonlight [2006], Digitalis Recordings reeditó Between Two Skies / Towards The Night (sus primeros dos discos) y recientemente Time-Lag publicó el álbum The Vertigo Of Dawn [2008].
Ahmed además toca el oboe pakistaní, percusión y guitarra eléctrica, con lo que produce una amalgama de folk, sicodelia, música india y oriental, junto a su fantasmal y melancólica voz.
www.time-lagrecords.com
Ilyas Ahmed was born in Karachi, Pakistan and grew up in New Jersey and now is based in Portland, Oregon.
Influenced by the music of Coltrane, The Velvet Underground, John Fahey, Derek Bailey, Richard Bishop and Indian and non-western music in the likes of Ravi Shankar, music books and records, Ahmed picked up the guitar and has self-released some CD-R’s since 2005. Time-Lag Records released ‘Century Of Moonlight’ [2006], Digitalis Recordings re-released ‘Between Two Skies’ / ‘Towards The Night’ (his first two records) and recently Time-Lag released ‘The Vertigo Of Dawn’ [2008].
Ahmed also plays Pakistan oboe, percussion and electric guitar, producing a blend of folk, psychedelic and Indian music along with his haunting and melancholic voice.
www.time-lagrecords.com
Tu música mezcla estilos melódicos del medio oriente y el folk americano. Supongo que eso tiene que ver con tus orígenes (naciste en Pakistán y creciste en Norteamérica). ¿Cuál es tu opinión al respecto?
“Es algo que no está planificado, aunque hay ciertas referencias que son intencionales. Cuando hice Vertigo… estaba escuchando exclusivamente música no occidental (lo que en cualquier caso hago siempre) y uno de los pensamientos que tuve cuando lo estaba haciendo era que quería hacer un artefacto y sumar espíritus que mi familia en Pakistán pudiera oír y escuchar cómo fluía la música de su cultura”.
¿Nos puedes contar acerca de la influencia de la música Apalache en la tuya?
“Descubrí la música que podría ser tildada de Apalache a muy temprana edad cuando joven y la escuché tanto que me imagino que a esta altura ya está tan internalizada en mi ADN”.
«Phanton Sky» de tu álbum «Vertigo…» es uno de mis temas favoritos. Me imagino a través de los títulos de los temas de este álbum hay algo desconocido, escondido quizás y lejano. ¿Cuál es el tema en común en tu disco?
“Identidad, la ambigüedad de la identidad, cómo el pasado informa la identidad, el amor y la pérdida”.
¿Tienes proyectos paralelos?
“Toco junto a Liz Harris de la banda Grouper como dúo bajo el nombre de Guest, aunque en ocasiones tenemos a otras personas que nos acompañan. También he tocado con Tara Jane O’Neil. Tocar con estas personas es un honor porque tanto son buenos amigos como personas que tienen un enfoque para hacer sonido que respeto mucho y al mismo tiempo he aprendido mucho de ambos”.
Guillermo Escudero
Julio 2008
Your music blends Middle Eastern style melodies and American folk. I guess this has to do with your origins (as been born in Pakistan and raised in North America). What’s your opinion about it?
«It’s something that’s not planned out, though there are certain references that are intentional. At the time I made ‘Vertigo’ I was listening exclusively to a lot of non-western music (which I do all the time anyway) as one of the thoughts I had when I was making it was that I wanted to make an artefact and summon spirits that my family in Pakistan could listen to and hear the music of their culture coming through.»
Tell us about the neo-Appalachian music influence in your music.
«I discovered music that could be termed ‘Appalachian’ at a fairly young age and listened to it so much that it is something I imagine is deeply lodged in my DNA at this point.»
‘Phantom Sky’ is one my favourite songs from your album ‘The Vertigo Dawn’. I imagine from the song titles of this album that there is something unknown, unexpected, hidden maybe and beyond. Which is the common theme in your album?
«Identity, the ambiguity of identity, how the past informs identity, and love & loss.»
Do you have any side-projects?
«I play with Liz Harris (Grouper) as a duo called Guest, though on occasion we have other people sit in with us. I’ve also done some playing and recording with Tara Jane O’Neil. Playing with these people is an honor, as they are both good friends and people whose approaches to making sound I have a lot of respect for and in turn I’ve learned a lot from both of them.»
Guillermo Escudero
July 2008