Boduf Songs

Boduf Songs es el alias de Mathew Sweet quien vive en Southampton, Inglaterra. Es un músico de quien Kranky acaba de editar su álbum “How Shadows Chase the Balance” en septiembre de este año. También es baterista de una banda de doom metal con el nombre de Beekeeper.

“How Shadows Chase the Balance” es un trabajo íntimo que Sweet compuso y grabó durante la noche en el estudio en el que funde la poesía oscura y las canciones folk, creando delicados paisajes sonoros, con fluidas punteos de guitarras melodiosas y una intensa y susurrante voz.
www.kranky.net y www.geocities.com/keeperofbees

Boduf Songs aka Mathew Sweet is a Southampton, England based musician who has just released his third album ‘How Shadows Chase the Balance’ on Kranky (September 2008).
He also plays drums in Beekeeper which is a doom metal band.
‘How Shadows Chase the Balance’ is an intimate work which was composed and recorded at night at Sweet’s home studio, that blends dark poetry and folk songs, creating delicate soundscapes, with drifting fingertip guitar melodies and an intense whispering voice.
www.kranky.net and www.geocities.com/keeperofbees

Tu música suena delicada y apacible. ¿Cuál es tu opinión acerca del silencio y de la habilidad de escuchar y contemplar?
“Estoy de acuerdo con que mi música es delicada y apacible y pienso eso porque el silencio es bastante vital. Intentar hacer una atmósfera que sea reflexiva o contemplativa o quieta no es fácil dado el ruido de fondo de cada día. Dicho esto, supongo que depende de lo que quieres sacar de la experiencia de escuchar… Si sólo quieres tener una canción para silbarla mientras estás limpiando algo, entonces no es un problema y eso está bien. Personalmente prefiero una experiencia más profunda y tomando el riesgo de sonar como ego maníaco o algo así. Supongo que preferiría que las personas se acerquen a mi música de este modo… tomándose su tiempo para escuchar y comprometerse con éste. Pero cualquier cosa que hagan las personas… me parece que en estos días a la gente se le hace difícil escuchar música y si es la música correcta para tu situación, entonces todo lo visual es parte de esa experiencia, lo que puede ser maravilloso. La opción que puede barajarse es mandar todo a la mierda, aunque a mí me gusta escuchar discos”.

Cuando estás cantando me parece que estás susurrando. ¿En qué tipo de emociones estás envuelto?
“Hay mucho de murmullo y suspiros… Tengo la tendencia hacia de ‘sobre respirar’ lo cual que es como hiperventilarse y el resultado de ello que hago suspiros todo el tiempo. No significa que esté aburrido o molesto necesariamente, es sólo que significa que mis pulmones piensan que tienen mucho dióxido de carbono. Aunque es posible que esté aburrido y molesto también. Muchas de las canciones pertenecen al miedo y la angustia en varias formas y por la razón que sea a mí eso me va bien, ser discreto con la entrega de estas cosas, antes que dar alaridos y gritar sobre ello”.

¿Combinas tu trabajo musical con otras formas de arte?
“Me encanta trabajar en el envoltorio de los discos, podría ser un poderoso agente en armar la escena. Hay ciertos discos de los que pienso que debieran ser muy claros y de determinado color y usualmente hay un elemento de eso que puede juntarse con el arte del álbum. ‘Spiderland’ es un álbum negro, el ‘Select Ambient Works Vol. 2’ es un álbum blanco.
Hacer cortometrajes para que mezclen con la música es muy parecido e interesante… encontrar un componente visual para tanto agregarlo al sentido que se ha establecido para la música, o quizás para sacar algo de otra parte. La parte interesante es crear una realidad diferente como si fuera un sueño y todas las partes involucradas pueden en variados grados, jugar un rol en expresar aquello”.

¿Tienes proyectos paralelos?
“Nunca me atrevería llamarlo como proyecto paralelo, pero toco la batería en una banda de doom metal. Información puede encontrarse en www.geocities.com/keeperofbees”.

Guillermo Escudero
Septiembre 2008

Your music it sounds delicate and quiet. What’s your opinion about silence and the ability of listening and contemplation?
“I agree that the music I make is quiet and delicate, and I think that because of that, silence is pretty much vital. Trying to make an atmosphere that’s reflective or contemplative or calm is not easy against the backdrop of everyday noise. Having said that, I guess it depends what you want to get out of your listening experience… if you just want to have a tune to whistle along to while you do the cleaning, then it’s really not a problem, and that’s fine. Personally I prefer a more immersive experience, and at the risk of sounding like an egomaniac or something, I suppose I’d prefer it if people approached my music in that way… setting aside time to listen and engage with it. But whatever people want to do… it seems to me that people have a hard time making time to just listen these days, and a lot of music is enjoyed on the move, which is also pretty great in a different way, because headphones put you in this singular place, and it’s just you and the music, and if it’s the right music for your situation then everything visual becomes a part of that experience, which can be wonderful. The shuffle option can fuck off though, I like to listen to albums.”

When you are singing it seems to me that you are sighing and whispering. What kinds of emotions you are involved with?
“There is a lot of sighing and whispering… I have a tendency towards ‘over-breathing’, which is kind of like hyperventilating, and a result of that is that I do sigh all the time. Doesn’t mean I’m bored or pissy necessarily, it just means my lungs think they have too much carbon dioxide in them. It’s quite possible that I’m bored and pissy as well though. A lot of the songs pertain to dread and anguish and such in various forms, and for whatever reason it feels right to me to be discreet with the delivery of these things rather than screaming and shouting about it.”

Do you combine your musical work with other art forms?
“I enjoy working on the packaging for the records, it can be a really powerful agent in setting the scene. There are certain records that I think of as being very clearly a certain colour, and there’s usually an element of that which can be tied in to the album artwork. ‘Spiderland’ is a black album, ‘Selected Ambient Works vol. 2’ is a white album.
Making short films to go along with songs is similarly interesting… finding a visual component to either add to the established feel of the music, or perhaps something to take it somewhere else. The interesting part is creating a different reality like a dream, and all the parts involved can, to varying degrees, play a role in expressing that.”

Do you have any side-projects?
“I would never dare to call it a side project, but I play drums in a doom metal band called Beekeeper. Info can be found at www.geocities.com/keeperofbees”.

Guillermo Escudero
September 2008

Spread the music

Deja una respuesta

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *

BACK TO TOP